Emma tipsar.

Några tips till er som har unghästar, eller hästar som är osäkra med sig själv, nervösa, eller i fall ni vill komma varandra närmre.
 
Själv har jag haft de problemet med Chakira. När vi köpte henne va hon riktigt osäker på sig själv och riktigt nervös. Vi hade en tuff tid då ingenting fungerade och jag va så nära på att ge upp allt. Ingenting fungerade mellan oss.. och jag blev trött på henne, grät när jag red henne på ridbanan även fast mamma hjälpte mig. Jag var fruktansvärt trött på att bara bråka med henne hela tiden. Självklart är de ju så med unghästar, men med mitt tålamod blir ingenting bättre. ;) Men jag fortsatte att kämpa, mamma hjälpte mig mycket. Fick mycket tips utav Lina (förra stallägaren nere i gamla stallet) Hon lugnade sig. Vi flyttade och de blev samma sak i gen stirig, nervös och osäker. Jag blev ännu en gång trött på henne och vi bråkade varje pass jag red. Men gav inte upp här heller. NU, nu ska ni få veta
 
Jag bestämde mig för att börja trickträna och träna Natrual horsemanship (NH).. för att få ett bättre band mellan oss.
Trodde inte att de skulle förbättra, men jo de har gjort sjukt sjukt stora framsteg. Så de är något jag tipsar om!
 
Många tror säkert att trickträning och NH är samma sak, MEN de är de inte. Kommer förklara för er här under och varför jag tipsar om att göra de!
 
Trickträng, vad är detta bra för? 
Jo, att trickträna sin häst ger ett stark band mellan er. Man kan börja med små lätta saker, som t.ex. Puss, vinka och kram. Nu va detta bara ett tillexempel. Det finns en massa saker man kan lära sin/a häst/ar inom trickträning. Men vi börjar med dom lätta. Har ni lättlärda hästar eller svårlärda? Vissa behöver man träna mer än andra innan dom gör de första gången. Jag som har en sjukt lärtlärd häst har inte haft de så svårt med att lära henne puss, vinka, buga osv.
 
Puss kan man börja med att ha godis i handen, stänga den och peka på läpparna. Pussar hästen dig med mulen såklart ger du beröm och godis. Gör de några gånger så att den förstår. När du tycker att hästen gör de bra på ditt kommando kan du göra de lite svårare. Du sätter händerna bakom ryggen och puttar med läpparna (pussar typ i luften eller hur man ska säga) pussar hästen dig gör du samma sak som innan, beröm och godis. Samma sak här tycker du att hästen kan de bra på ditt kommando så kan man repetera de några gånger i veckan för att komma  ifrån ridningen och ha kul. 
 
Vinka, höj ribban lite och lär hästen att vinka. De tar ett tag innan dom fattar men ge INTE upp. Låt de ta tid, men de går till sist. "Kittla" hästen på ena frambenet, lyfter hästen så ge beröm och godis. Upprepa de några gånger till du tycker att hästen kan de bra på ditt kommando. Tänk hela tiden på att hästen måste ha fokus på dig och du på hästen!
 
Kram, inte så svårt i fall man tänker efter. Kram med en häst eller människa, typ samma sak. Hästen sätter sitt framben runt dig typ. Låter farligt, men nej faktiskt inte. Litar ni på varandra så går de. Visa hästen och ge ett kommando, när du tycker att hästen har fattat så upprepa de några gånger. Glöm inte beröm och godis! :)
 
De va lite tips på lätta tricks. Dom svårare kommer nedan.
 
Buga, lära hästen att buga så krävs de att ni litar på varandra. Hästen går ner med huvudet MELLAN frambenen. Det ena böjs så de är under (visar bild under) De är svårt att förklara.
Här ser ni de tydligt. Ni får locka ner hästen för att den ska förstå vad de går ut på. Detta tar tid, men stressa inte! De ger fina resultat att låta de ta tid. Detta rekomenderas bara om ni litar på varandra till 110%, i fall inte.. tycker jag ni ska träna på dom lättare först om framförallt NH, ledarskap och leka i hagen eller på ridbanan. Typ följa john :) de ger fin fina resultat.
 
Stegra, lära hästen stegra, kanske inte de smartaste.. MEN, litar man på varandra så är de ditt egna val. Vissa gör de bara för att få fina bilder typ ;) en häst är ett sjukt stort djur som väger hur mycket som helst. Har läst att vissa som har hästar som använder stegring som ett hot. Istället har dom satt ett KOMMANDO på stegrningen. Vilket låter betydligt bättre. Själv har jag inte lärt C att stegra eftersom hon är så pass ung. Inte de första hon ska lära sig, de är ju i hennes ögon att vara dum. I fall någon ger "hennes" kommando på att stegra utan att veta om de och C stegrar så kan de ju vara kört. Kör på dom lättare och ofarligare varianterna :)
 
Natrual horsemanship, är ungefär som att lära en hund apport. Att man jobbar mycket löst med sin häst. Löslongerar osv. Vilket är riktigt bra för att göra ett starkt band mellan varandra. 
 
Jag jobbar väldigt mycket med C från marken och mycket trickträning. Har inte alls varit sån innan. Nu har jag blivit beroende utav NH och trickträning. Tycker både att jag och Chakira har förändrats riktigt mycket. Jag har fått betydligt bättre tålamod, Chakira är inte alls lika nervös och osäker på sig själv och hon har lärt sig att lita på mig. Vilket är bra. Innan sprang hon i från mig i hagen, nu kan jag ha henne lös och hon går brevid mig hela vägen. De är riktigt skönt. Så att träna mycket från marken är något jag rekomenderar starkt! 
 
Hoppas ni lärt er något här, och ni får mer än gärna lämna en kommentar om vad ni tyckte eller om ni har andra åsikter om just detta. 
 
Ha de bra, och sov gott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0