För hårt spända nosgrimmor?

Jag hittade en artikel på hippson.se om nosgrimmor som är för hårt spända som jag tyckte verkade intressant.
 
Forskare har kommit fram till att hästar som rids med nosgrimmor som är för hårt spända kan lida av psykisk stress. De kan drabbas av nedsatt blodflöde och skador. 
Man spänner åt nosgrimmorna för att undvika att hästen ska gapa och komma ifrån bettet. 
 
Det vanligaste orsaken till skador på kindslemhinnan beror på att man har spänt åt Aachennosgrimmor eller Engelska nosgrimmor. 
 
Jag själv förstår inte hur man skulle kunna spänna åt nosgrimman så hårt att hästen inte kan gapa under ridningen. Det finns ju anledningar till allt, och att hästen gapar under ridningen kan bero på att den är missnöjd med bettet, tänderna behövs kanske kollas eller så beror det på att ryttaren är för hård i handen. 
 
Istället för att dölja problemet kan man ju lösa det istället innan det skapar allt för stora skador. 
 
Unghästar kan jag visst förstå att dom gapar och så, dom är ju inte vana vid bettet, men jag pratar om rutinerade hästar. 
 
Man ska inte behöva vara hård i handen för att få hästen i form. Alla behöver ha små knep, men man ska inte behöva va hård i handen. 
 
Jag själv spänner aldrig åt nosgrimman. Jag har hittat bra bett och nosgrimmor till Sharon. Hennes tänder är kollade. Hon är nöjd.
 
Det är min åsikt, alla har ju sina egna åsikter men en häst ska inte behöva ha sin nosgrimma hårt åtspänd. 
 
/Sanna
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0