Fredags

Jag har ju glömt skriva om ridpassen i fredags.

Jag började med att rida Damen. Det är ett sto född -94.

Jag började med att skritta henne förhand i ca 10 minuter. Sedan satt jag upp och skrittade ytterligare 10 minuter. Sen kortade jag upp tygeln och lösgjorde henne i skritt och trav. När hon var mjuk och fin i sidorna började jag galoppera i lätt sits.

Under hela ridpasset jobbade jag med att få henne mjuk i sidorna och att hon skulle vara jämn i både varven.

Efter Damen var det Lorries tur. Jag spolade benen på honom, satte på longergjorden och tränsade honom. Han fick inga benskydd på idag pga hans ben var blöta. Dom kan få skav av det då.
Jag tog ner honom och lät han springa några varv så han sprang av sig det mesta av energin. Medans han sprang tog jag fram stöd och linor och gjorde typ en fyrkant. Det gör man oftast med unghästar. Dom vet ju inte alls vad svänga är, därför sätter man upp det så man ska slippa dra så mkt.

I ena varvet gick det jättebra att longera honom. Men i andra varvet ville han inte riktigt. Han skulle testa mig om jag gav upp bara för han inte ville gå.
Till slut skrittade han några varv utan några som helst konstigheter.
Men det är ju inte direkt ovanligt att unghästar gör så.


Ikväll skriver jag om ridpasset på Sharon och Garant (:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0