1 år med Chakira, årsresume.

2 flugor i 1 smäll, eller vad säger man? 
I detta inlägget skriver jag året tillsammans med Chakira och årsresume eftersom jag fick henne i början på 2012. :)
 
Januari: Det finns egentligen inte så mycket att säga, men vi köpte Chakira.. hämtade hem henne den 6 Januari. Lärde känna henne osv. Inriding hade redan påbörjats lite, hon hade haft sadel och sånt på sig utan problem så det va bara att börja där i från. Vi longerade henne med sadel rätt ofta för att se hur hon reagerade, om det va något problem med nya människor. Men det va inga konstigheter. Började smått hänga på henne bara någon sekund osv. Hon brydde sig inte där heller. Fortsatte att hänga fast att hon tog några steg framåt men hon brydde sig ingenting. Den 13 Januari satt jag mig på hennes rygg helt utan att hon rörde en min. Började sedan efter det skritta henne med ledare några varv och sen bara fortsatte det.
En utav annonsbilderna på henne, jag fäste mig direkt.. kärade ner mig totalt och släppte inte henne!
Den 7 Januari, första bilden på oss. <3
Är fullt medveten om att sadlen ligger långt bak!!!!!! En utav dom första gångerna med sadel på.
En utav dom första gångerna vi longerade henne. 
Är fullt medveten om att sadlen ligger långt bak!!!!!! 13 Januari, första gången jag satt på henne <3
 
Februari: Här hände det inget speciellt, vi fortsatte inridningen och jag skrittade henne själv utan ledare första gången, men tror även hon fick vila någon vecka här. Så det va inget speciellt!
Och vi tog våran första trav, vingligt va de allt.
Skrattar fortfarande åt detta.. haha, rätt sött!
 
Mars: Ja, här hände de lite bättre saker. Hon kom i gång i gen, vi red ut första gången i trafik och allt med Lina och Zäta till sällskap, (22 mars, vi tog även våran första galopp) När vi va hemma efter de var jag så sjukt stolt. Denna rundan hade hon även dummat sig lite, stegrat osv. Men jag förstod henne. Vi jobbade lite mer i skritten mest krävde inget utav henne i trav och galopp. Började galoppera henne ca 1 gång i veckan. 
Vi red utanför ridbanan lite mer, på åker nära trafiken för att vänja henne. Vilket gick bra!
Hon vart riktigt gald att få komma ut.
 
April: Vi fick problem med longeringen, hon ville inte alls. Hon började även bli stel i höger sidan (vilket hon fortfarande är, vi jobbar på med de) 
Såhär såg de ut, jag fick inte ut henne på volten.. Lina hjälpte oss och det blev genst bättre. Efter det har hon aldrig gjort de igen!
Duktig tös <3
 
Maj: Hon hade de rätt lungt här, vi va mest ute och gick och fotade mys bilder. Inget speciellt att berätta här.
 
Juni: Minns inte så mycket från denna månaden.. Dom fick gå i en hage med lite gräs i och gotta sig!
 
Juli: Vi bytade stall, allt blev kaos.. Chakira var helt störd och kunde inte kontrollera någonting. Hon va super stirrig och gick knappt att hantera. Jag blev sjukt trött på henne. Visste inte vad jag skulle göra. Dom hade grisar sidan om ridbanan vilket hon tyckte va jätte läskigt, men jag provade att longera i ena hörnan. Red henne någon enstakad gång. Fast då höll Frida oss i longerlinan. Inget vidare här..
Precis innan vi flytta till nya stallet så stack jag och Frida ner til stallet och möts utav en trött Chakira som la ner i hagen och lät oss få komma in och fota några bilder. Åh.. den änslan va underbar! <3
Vi fotade några härliga sommarbilder innan flytten också. 
Såhär fin var våran ridning i Juli, hon spände sig för minsta lilla och va inte alls sig själv...
 
Augusti: Helvetet fortsatte ett tag men det blev bättre. Ridningen va fortfarande kaos. Men hon fick gå på ridbanan lös några dagar i veckan för att vänja sig vid grisarna. Longerade henne mer och började trickträna. Började rida i lilla hagen när dom gick i stora beteshagen vilket gick bättre. Hon blev lättare att komma åt och spände sig inte.
Såhär såg det ut till en början..
Började rida i lilla hagen och det såg betydligt bättre ut tycker jag själv.
Började trickträna, hon lärde sig snabbt "puss" och...
...buga. Hon tyckte de va jätte roligt att träna från marken och har därför fortsatt med det. Själv har jag blivit en riktigt NH nörd. 
 
Vi provade att hoppa samma dag som skolan börja, men hoppade inte så mycket. Utan typ bara 2 skutt som låg på 30-40?
Bild från samma dag, hon var verkligen taggad till 1000!
 
Annars va det inget speciellt.
 
September, oktober och november: Det hände inget speciellt, de va bara att vi jobbade på som vanligt, fotade lite mys bilder då och då och fortsatte trickträningen, hon lärde sig att "vinka", i slutet av oktober hoppade vi lite mer hemma, lyckades då ta oss över 65 utan problem. Den 26 november red jag henne i halsring. Det betyder att man bara har typ tyglar runt halsen, altså ingenting att styra med! Red helt utan utrstning i alla gångarter. Jag litade på henne fullt ut och allt gick verkligen super. Hon skötte sig riktigt bra! I slutet av november stack vi ner till gamla stallet och hoppade ännu mer. Lykades då ta oss över ett lite högre hinder. Kommer inte ihåg hur högt de va, men på bilden ser de jätte högt ut.. haha.
Myyyys <3
Vet inte vad som hände med bilden, men vi hoppade 65 <3
Vi red i halsring <3 
Stack ner till gamla stallet och hoppade mer, Chakira var riktigt taggad och flög över som ingenting. Hon tyckte det var jätte kul <3
 
December: Vi flyttade IGEN, fast denna gången till ridskolan. Trodde Chakira skulle vara jätte stirrig i gen.. men nej, hon gick in i stallet och var sten cool, ingen reaktion alls! Hon blev kompis med alla direkt typ. Gick i hopa med Robin, Puff och Casper i hagen efter bara några dagar. 
Vi red på som vanligt, trickträna osv. Allt flöt på och va underbart <3
Hon gick som en klocka, hon är verkligen en dröm att rida just nu!!! 
Som sagt, riktigt fin!!!! Förutom....
Alla underbara sparkar och bockningar ;)
HAHAHAH.
Puss på kommando <3
Vinka på kommando! Buga har jag ingen bild på men de ska vi fixa!
Det har varit vår resa år 2012, i går hade vi 1 år tillsammans! Sjukt. I dag ska vi bli fotade av Matilda, så tagga er på bildbomb!! 
Nu ska jag sova, vi hörs. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0