Svenskt ponnyderby 2013

Fredagen:

Jag startade kl 11.03 vilket var en perfekt tid. Vi körde kl 9 och var framme ca 10, gick och anmälde och ca 20 över 10 lastade vi ut och jag började rida fram. På framridningen var hon lite stark men inte överdrivet.
Inne på banan blev hon starkare och hängde lite i handen men det var varmt och hon var trött. Vi fick en del missar. Travprogrammet skulle jag väl vilja säga var det bästa men slutorna blev inget bra och jag tror tillochmed att det är x2 där så det drar ner en hel del. I galoppen så gick det bra fram tills andra ökningen. Jag råkade styra in i staketet så hon bröt av till trav där men Sharon vill alltid göra sitt bästa så hon fattade snabbt ny galopp men tyvärr fattade hon fel så jag fick bryta av och fatta ny galopp och då hann jag inte samla tillräckligt till enkla bytet sp det blev trav in där. Det är också x2 så det drar ner väldigt mycket. Resultatet blev 63% någonting och vi hamnade på 17de plats av 26 startande. 
 
Lördagen:
Idag startade jag 11.18 men vi körde från stallet tidigare än förgående dag för jag ville se en ryttare som startade 09.28, närmre bestämt Victoria Avellan Ryd på Brave Heart. Det är Linn från dressyrmupparnas gamla ponny som hon red SM på 2010. Vacker häst!
Idag fick Sharon alldeles för lång framriding för när jag kopm in på banan så typ dog hon. Vi fick inte alls till några bra ökningar och blir hon trött så börjar hon också nicka. Men vi fick trots allt 63% idag igen och hamnade på 17de plats igen. Vi hade inga direkta missar eller så, det var bara att hon blev trött och ostadig i formen. Synd bara, för det var idag jag hade chansen att kvala till SM, man måste ha över 65% då, så det blir tyvärr inget SM för oss iår.
 
Söndagen:

Idag red jag bara fram i 20 minuter eftersom hon blev så trött igår. För mig kändes det ganska meningslöst att åka dit och rida eftersom det ända jag ville var att kvala till SM men nu var jag anmäld. Jag hade inga förhoppningar alls eftersom jag vet hur Sharon kan vara.
På framridningen skrittade jag ganksa mycket och red varje rörelse en gång. allt för att inte trltta ut henne. Inne på banan kändes hon kanonfin, inga missar, skrittpiruetterna blev en aningen stora och hon tvärade lite för lite i skolorna. Men bytena fixade hon galant och jag utnyttjade verkligen hörnen så jag kunde samla ännu mer. Jag tog en ganska stor risk med att samla så mycket för där hemma bryter hon av, men bytena blev superbra!
Resultatet blev 65,9% och vi gick upp i ledning! Ledningen höll vi fram tills bland dom sista ryttarna, men vi skutade ändå som tvåa. Sedan kontrollräknade vi mitt protokoll och det visade sig att dom hade räknat fel så jag fick lite % till så vi slutade på 66,017%. 
 
Jag och Sharon har faktiskt inte jättemånga tävlingar kvar tillsammans och jag hoppas att dom tävlingarna kan sluta lika bra som denna. Det hade kännts bra att lämna henne när vi tillsammans är som bäst, hon är unik <3
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linnea

Grattis

2013-07-25 @ 01:24:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0