Åsikts inlägg.

Graman eller Halsförlängare (gummiband)?

Ett åsiktslnlägg, har vi haft de här på bloggen någon gång? Men iallafall. Nu skriver jag om graman och halsförlängare, vilket jag föredrar och egentligen är bättre.

Men jag får nog faktiskt säga att graman är bättre! Halsförlängaren tvingar ner huvudet på något vis. Har man inte kontakt med hästen så sitter den och drar över huvudet hela tiden. Man kan ju spänna in och spänna ut men det sitter ändå och drar ner huvudet. Graman kan man själv välja hur kort och lång man vill att de ska vara. Tyglarna är så pass långa. Man kan ha de för att de ska se snyggt ut när hästen går och kortar upp mycket, men man kan också ha de som ett stöd och har dom längre. Har ridit med graman på C någon gång.. MEN jag hade de inte för att tvinga ner huvudet utan jag hade hela tiden gramantyglen halvlång! Hon gick faktiskt otroligt bra. Den hängde hela tiden löst och jag kunde ändå jobba henne och kände verkligen att hon lyssnade. De hände någon gång att hon slängde upp med huvudet men då stoppa den och de gick bra igen.
Rider ofta med gummiband också men graman är de jag föredrar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0