Varför en unghäst?

Varför valde jag just att köpa en unghäst och utbilda själv istället för att köpa en färdig häst och kunna börja tävla när de va det jag ville?

Som alla vet så är Chakira min första egna häst! MEN varför valde jag just en unghäst? Saken är den att när vi leta häst så sa jag till mamma att jag ville ha en unghäst för att kunna utbilda själv och vilja ha något att jobba med hela tiden. Hade jag köpt en färdig häst hade de inte varit så att man skulle lära in den så mycket saker som med unga. Sen hade vi en budget för hur mycket vi skulle ge, därför titta jag heller inte på så många äldre hästar för jag visste att de flesta skulle gå på över vår budget. Så jag kollade på unghästar i stället. Hittade C rätt snabbt men mamma va ju inte överens, hon tyckte vi skulle kolla på fler eftersom de kom in nya varje dag. Men vi kom tillbaka till Chakiras annons hela tiden. Jag var helt fast! Dock mailade vi på flera stycken innan vi kontakta C's gammla ägare. När vi väl fick svar fick vi fler bilder på hästarna och mer information. Jag tyckte inte att de va något som lät speciellt eller liksom tänkte "wow". Hade redan fått en bra blick på Chakira, annonsen va så sann. Allt som stod där stämde in på hur hon va då! Maria (gammla ägaren) va ärlig i annonsen och så ska de ju vara när man säljer djur, eller? Mamma började då också tycka att C faktiskt kunde vara något intressant. Vi mailade, fick bilder och mer information om stammen och henne. Sen ringde mamma och prata med henne där bestämdes de en dag vi skulle hämta henne.

Ja, jag drog på mig ett stort projekt. En 2,5 åring som inte va inriden, jag som 14 åring skulle rida in min egna häst och därefter utbilda i egna händer. Det är dock de bästa jag gjort i hela mitt liv, otroligt kul! Allt har gått i vågor men jag och C klickade direkt! Hon är min typ av häst! Ångrar inte en sekund med henne!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0